SV Brunssum 1

29-10-2021 Wedstrijdverslag

SV Brunssum – De Leeuw (eerste DERBY van het weekend 0-3)

Vrijdagavond 29 oktober om 20:00 luidt het startsignaal voor de derby tegen en bij SV Brunssum. Iedereen die verwant is aan de Leeuw stond op met de aanmoedigende woorden van Perr Schuurs; Ajacied en voormalig jeugdspeler van Maurice Hamstra bij Fortuna Sittard. Nadat afgelopen zondag tegen Oranje Blauw ‘15 enkele slachtoffers waren gevallen, waren de woorden aanmoedigende woorden als volgt: ‘’blijf positief en blijf vechten voor elkaar, dan komt alles goed!’’

Dit is ook precies wat de manschappen van Hamstra hebben gedaan; daad bij het woord gevoegd. De wedstrijdbal werd door arbiter Hoekstra opgepakt en onder applaus en rode rook werd het veld betreden. De Leeuw wist dat er gevaar kon komen van ex-Roda JC speler Schors en spits de Jong aan de zijde van SV Brunssum, die vanaf de aftrap elkaar direct opzochten. Maar Djairo Habets wist als keeper direct te bal op te pakken. In de 7e min wist Jeffrey Geurts door te komen aan de rechterflank en geeft goed voor, waarna Rick Römkens de bal knap in het zijnet kopt, 1-0! Daarna speelt SV Brunssum de korte corner, een voorzet volgt en Mayunga schiet over. Dit was eigenlijk ook het enige wapenfeit een de zijde van SV Brunssum in de beginfase. In minuut 12 speelt Ivar Peeters een bal over de verdediging van Brunssum die volledig verkeerd wordt ingeschat. Hier wist Bram Peters, voormalig speler van Brunssum, wel raad mee! Een-op-een met de keeper wist hij de bal beheerst binnen te schieten, 2-0. De Leeuw weet de druk te behouden en Jeffrey Geurts kan in de 20e min tot een schot komen welke uiteindelijk tot corner wordt verwerkt. Niet veel later is het dezelfde Geurts die vanaf 35 meter aanlegt voor een vrije trap. De keeper wordt verrast in de korte hoek, maar weet de bal uiteindelijk nog net te keren. Vanuit de corner die hierop volgde was Römkens er als de kippen bij toen de bal in de 16 meter bleef hangen, hij twijfelde niet en schoot de 3-0 tegen het net, zijn tweede van de avond. Na 25 minuten spelen was het 3-0, weet SV Brunssum hier nog wat tegenover te zetten?! Het eerste antwoord kwam toch van de Leeuw zijde, nadat Geurts een dribbel inzet rondom de 16 en ruimte zoekt voor een schot. De keeper van SV Brunssum weet het schot tegen te houden. Sandro Crabu (trainer van SV Brunssum) wist dat hij moest ingrijpen en deed dit al vóór de rust, Youri Gommans valt in voor Lorenzo Boer. Toch werd de derby gepauzeerd met een 3-0 ruststand.

In de tweede helft probeert SV Brunssum nog het een en ander te forceren. Zo krijgen zij in minuut 57 een kans, maar kan de Jong de bal niet binnenglijden. In de 64e minuut volgt nog een vrije trap van Schors, maar dit blijft ongevaarlijk. Daarna breekt een fase aan waarin de ruimtes groot zijn, met name op het middenveld. Deze ruimte wordt uiteindelijk niet benut door SV Brunssum. De tweede helft is voor de neutrale toeschouwer geen genot om naar te kijken, maar de Leeuw hoeft ook niet meer te komen met een 3-0 stand. Zo worden ook nog een aantal verse krachten in het veld gebracht; Devin van Leusden (voor Rick Römkens), Sander Odekerken (voor Edwin van Well), Sem Hartendorp (voor Tim van der Heijden) en Stefan Budé (voor Rocco Santoro). In minuut 80 worden de Leeuwen nog gevaarlijk door het duo Bram Peters en Jeffrey Geurts, maar de inzet wordt gekeerd door de keeper. Op slot van de wedstijd forceert Stan Schilperoort nog een corner. Deze corner werd nog bijna binnen gekopt door de sterk spelende Dennis Odekerken. Na 90 minuten fluit de arbiter voor het einde van de wedstrijd. De Leeuw kan terugkijken op een goede eerste helft en een tweede helft waarin weinig tot niks wordt weggegeven. Al met al een sterke collectieve prestatie, zeker gezien de ontstane situatie waarbij toch enkele aanpassingen in het team noodzakelijk waren.

De winst werd uitvoerig gevierd! Een aantal trouwe supporters hadden twee spandoeken gemaakt om de jongens te steunen. Bij deze spandoeken werd uiteindelijk nog een teamfoto geschoten voor in de boeken! Ook nu werd er rode rook gevormd door de supporters, een mooi gebaar. Het zou mooi zijn geweest als de andere Limburgse derby, die gelijktijdig werd gespeeld door MVV en RJC, op eenzelfde sportieve wijze werd ingevuld door de supporters, daar kunnen ze een voorbeeld nemen aan de derby die in Brunssum werd gespeeld. Over bijna 40 uur staat de volgende derby op het programma, thuis tegen Woander Forest. Nu is het tijd om de winst ‘’beperkt’’ te vieren, zodat de manschappen a.s. zondag weer paraat staan!

Officials: M. Hoekstra (scheidsrechter), S. Lucassen (De Leeuw) en E. Hennen (SV Brunssum)

De Leeuw: Djairo Habets, Dennis Odekerken, Ivar Peeters, Edwin van Well, Rocco Santoro, Rick Römkens,  Bram Peters , Stan Schilperoort, Bram Stevelmans, Tim van der Heijden, Jeffrey Geurts. (Stefan Budé, Sander Odekerken, Devin van Leusden, Sem Hartendorp, Sidney den Dekker)

Staf: Maurice Hamstra (trainer), Jordi Vroomen (assistent-trainer), Roger Boels (teammanager), Ger Brinkman (teammanager), Anouk Boorsma (verzorgster)